Teknokemian Yhdistys julkaisee vuosittain tilastotietoja Suomen kosmetiikkamarkkinoista. Vuonna 2016 kuluttajat ovat ostaneet kosmetiikkaa Suomessa yhteensä 860 miljoonalla eurolla ja keskimääräisesti suomalainen kulutti kosmetiikkaan noin 160 euroa vuodessa. Trendien suhteen Suomi seuraa Eurooppaa ja näin ollen värikosmetiikan suosio ja myynti ovat kasvussa. Tilastossa kosmetiikka on jaoteltu seuraaviin kategorioihin: värikosmetiikka, ihonhoito, hiustenhoito, hygienia ja tuoksut. Hygienia- ja ihonhoitotuotteiden markkinat ovat vakaat, sen sijaan hiustenhoitotuotteiden myynti on laskenut verrattuna vuoteen 2015. (Lähde: http://www.teknokemia.fi/fin/teknokemian_yhdistys/ajankohtaista/)

Pohdintaa: Hienoa, että suomalaiset ovat innostuneet enemmän myös värikosmetiikasta – kasvua voi selittää myös erilaisten blogien ja bloggaajien jakamat vinkit somessa sekä inspiroivat instagram -kuvat. Miesten kosmetiikan kasvu kertoo suomalaisten miesten halusta huolehtia itsestään ja valinnanvaraa tuotteissa löytyy jo paljon nykypäivänä. Hygienia- ja ihonhoitotuotteet ovat suurelta osaksi jokapäiväisiä tuotteita ja kulutuksessa ei näin ollen tapahdu suuria muutoksia.

Aurinkoista viikonloppua!